Een miskraam is een spontane afbreking van zwangerschap tot 16 weken.

Wat voel je bij een miskraam?

Wat veel vrouwen als eerste merken is vaak het verdwijnen van zwangerschap kenmerken, zoals minder gevoelige/gespannen borsten, niet meer misselijk, weer trek in eten. Dit zie trouwens ook als je wat verder bent in zwangerschap bent vooral na 14 weken, omdat je lichaam dan gewend is aan de zwangerschapshormonen.

Bij bloedverlies in de eerste 16 weken wordt gesproken van een dreigen miskraam, vaak gaat dit gepaard met rugpijn en krampen in de onderbuik wat op menstruatiepijn lijkt. Als je deze klachten hebt wil niet echter niet betekenen dat je inderdaad een miskraam krijgt. Bij veel vrouwen verdwijnt het bloedverlies en verloopt de zwangerschap verder normaal.

Wanneer de miskraam doorzet, neemt de krampen inde onderbuik, pijn in de rug toe. Deze kunnen lijken op de weeën, de pijn wordt net als bij een wee veroorzaakt door samentrekken van de spieren in de baarmoeder. Dit gaat gepaard met veel bloedverlies, vaak op het moment van de miskraam is het bloedverlies meer als bij een normale menstruatie. Het vruchtje komt dan met vruchtzakje naar buiten.

Mogelijke oorzaken

• Soms is er geen vruchtje er is dan alleen een leeg vruchtzakje.
  • Afwijkingen in het vruchtje zelf.
  • Leeftijd, oudere moeder hebben meer kans op een miskraam. Op hogere leeftijd is de kans op chromosoom afwijkingen hoger.
  • Roken
  • Afwijkende vorm van baarmoeder
  • Stollingsafwijkingen bij de zwangere

Wanneer wij tijdens de echo vast gesteld hebben dat het hartje niet klopt wordt je doorgestuurd naar de gynaecoloog. In het ziekenhuis wordt met de echo bevestigd dat het hartje niet klopt. Na dat het is bevestigd in het ziekenhuis kan je of afwachten tot de miskraam spontaan doorzet of ervoor kiezen om gecuretteerd te worden. Dit zal de gynaecoloog met je bespreken en verdere afspraken met je maken.

Opnieuw zwanger

Lichamelijke herstel gaat vrij snel na een miskraam. Na het miskraam zal je nog enkele dagen last hebben van bloedverlies, net als bij menstruatie. Het is aan te raden om te wachten met de gemeenschap totdat het bloedverlies volledig is gestopt.

Wanneer jij en je partner er aan toe zijn, is er geen bezwaar na het stoppen van het bloedverlies opnieuw zwanger te worden.