Pijnbestrijding

Pijn hoort bij de bevalling. Bijna alle vrouwen weten dat pijn bij de bevalling hoort en een normaal verschijnsel is. Veel vrouwen zeggen achteraf dat het meevalt, anderen weer niet. Pijn heeft ook een functie, zo speelt een goed functionerend pijnsysteem een rol bij het signaleren van de voortgang, knelpunten en complicaties tijdens de bevalling.

Aantal tips:

• Probeer uitgerust en fit je bevalling in te gaan zo hou het namelijk langer vol.
  • Luister niet naar de verhalen van je omgeving, zij kunnen je alleen maar angstiger maken.
  • Probeer het positieve eruit te halen, de pijn is tijdelijk en krijgt er wat moois voor terug.
  • Neem een warme douche of ga in bad liggen, door warmte kan je beter ontspannen.
  • Tijdens het opvangen van je weeën hoef je niet op je bed te liggen, sommige vrouwen kunnen de weeën staand beter opvangen.
  • Als je veel last van rug weeën hebt helpt het wanneer gemasseerd wordt of tegendruk wordt gegeven onder in de rug. Dit zou bijvoorbeeld je partner kunnen doen.

Lachgas bestaat voor de ene helft uit zuurstof en voor de andere helft uit distikstofoxide. Deze wordt via een kapje ingeademd door de barende en zorgt ervoor dat de pijn op een snelle manier afneemt. Lachgas is te krijgen in het Geboortecentrum Sophia en het ikazia ziekenhuis. Lachgas wordt toegediend door je verloskundige. Mocht je hier nog meer over willen weten vraag het gerust aan je verloskundigen. Pethidine wordt per injectie toegediend. Het remt de doorgifte van pijnprikkels, zodat je minder pijn voelt. Je voelt de weeën nog wel, het haalt de toppen van de pijn af, zodat het draaglijk wordt. Ruggenprik wordt gezet door de anesthesist, het kan dus alleen in het ziekenhuis worden gegeven. Ongeveer iets onder het midden van je rug spuit anesthesist een verdovingsvloeistof in. Vanaf onder je borsten ben je verdoofd, je voelt meestal geen pijn, maar wel een druk. Er wordt een slangetje in de rug geplaatst waardoor continu via een pomp verdovingsvloeistof wordt toegediend.

Je krijgt een katheter omdat je geen controle hebt over je blaas. Infuus wordt vooraf ingebracht om vocht toe te dienen bij eventuele bloeddrukdaling. Vanaf dat het ruggenprik is geplaatst moet je op bed blijven.

Als je een ruggenprik krijgt verwijzen we je naar de gynaecoloog, je bevalling wordt dan medisch.

Voor meer informatie kun je de folder Jouw bevalling: hoe bereid je je voor? Lezen op www.knov.nl