Miskraam

Een miskraam is een spontane afbreking van zwangerschap tot 16 weken.

Bij bloedverlies in de eerste 16 weken wordt gesproken van een dreigende miskraam, vaak gaat dit gepaard met rugpijn en krampen in de onderbuik wat op menstruatiepijn lijkt. Als je deze klachten hebt wil het niet betekenen dat je inderdaad een miskraam krijgt. Bij veel vrouwen verdwijnt het bloedverlies en verloopt de zwangerschap verder normaal.

Wanneer de miskraam doorzet, neemt de krampen in de onderbuik, pijn in de rug toe. Deze kunnen lijken op de weeën, de pijn wordt net als bij een wee veroorzaakt door samentrekken van de spieren in de baarmoeder. Dit gaat gepaard met veel bloedverlies, vaak op het moment van de miskraam is het bloedverlies meer als bij een normale menstruatie. Het vruchtje komt dan met vruchtzakje naar buiten.

Mogelijke oorzaken van een miskraam

• Soms is er geen vruchtje er is dan alleen een leeg vruchtzakje.
  • Afwijkingen in het vruchtje zelf.
  • Leeftijd, oudere moeder hebben meer kans op een miskraam. Op hogere leeftijd is de kans op chromosoom afwijkingen hoger.
  • Roken
  • Afwijkende vorm van baarmoeder
  • Stollingsafwijkingen bij de zwangere

Wanneer wij tijdens de echo vast gesteld hebben dat het hartje niet klopt wordt je doorgestuurd naar de gynaecoloog. In het ziekenhuis wordt het bevestigd. Je kan er voor kiezen om af te wachten of je kan het op gang brengen met medicatie of je kan kiezen voor een curettage. Dit zal de gynaecoloog met je bespreken en verdere afspraken met je maken.

Opnieuw zwanger na een miskraam

Lichamelijke herstel gaat vrij snel na een miskraam. Na het miskraam zal je nog enkele dagen last hebben van bloedverlies, net als bij een menstruatie. Het is aan te raden om te wachten met de gemeenschap totdat het bloedverlies volledig is gestopt.

Wanneer jij en je partner er aan toe zijn, is er geen bezwaar weer snel opnieuw zwanger te worden na een miskraam.

Ben je ongerust of heb je vragen kan je ons altijd bellen.

Heeft u een spoed situatie?

Bel dan ons spoednummer: